HTML

Agilitás Blog - az agilitas.hu blogja

Agilis módszertani cikkek, újdonságok, vélemények, intejúk, szoftverek, eszközök és technikák - a gondolkodó, tapasztalt tanácsadók szemével.

Friss topikok

  • kulcsár bence: @Borbándy László: kezdem sejteni, van vagy 4 borbandy laszlo es vagy 6 kulcsar bence a facebookon.... (2013.03.11. 22:51) A UserStory feldarabolás 10 stratégiája
  • Janovszki Zsolt: időnként jó ezt újra meg újra végiggondolni, most pont egy prezentációhoz kellett, gondoltam gondo... (2013.03.04. 23:14) Agile Principles - magyarul
  • kulcsár bence: A cikk célja az volt, hogy a lehető legszélesebb áttekintését adja az agilis szerződéseknek. Jó öt... (2011.02.15. 11:08) Agilis szerződések
  • kulcsár bence: A kérdés jó. Először is tisztázni kell, hogy a csapat agilis csapat-e. A mi esetünkben igen, ami r... (2011.02.08. 23:26) Az önszervező csapat sikerfaktorai
  • Janovszki Zsolt: @sipos_zoli: ott a két pont. Kérlek járuljatok hozzá az átadás dokumentálásához, amire a mai napon... (2010.12.08. 13:01) Szerintem félreértelmezi

Linkblog

Az önszervező csapat sikerfaktorai

2011.01.19. 00:03  kulcsár bence

Az agilis csapat jellemzője az önszerveződés, mely nélkülözhetetlen az agilis gondolkodás kialakulásához. Sokan úgy gondolják azonban, hogy az önszerveződő csapatok nem praktikusak. Valóban, ennek kialakulása nagyban függ a csapattagoktól, a menedzsmenttől, a cég szervezeti függelmeitől és a végzendő munka természetétől is. Ha kizárólag szoftverfejlesztő csapatokra gondolunk, három sikerfaktorát azonosíthatjuk a hatékony önszerveződés kialakításának.

Tisztán definiált határok

A csapatok tisztán és jól definiált határok mellett szervezhetik és menedzselhetik magukat szabadon és hatékonyan. A határok deklarálása nélkül a csapatok bizonytalanok abban, hogy milyen messzire mehetnek, illetve mennyire próbálhatják meg menedzselni magukat. Ha a csapattagok bizonytalanok, folyton figyelmeztetni fogják őket, hogy tilosban járnak. Előbb utóbb pedig mindenre engedélyt fognak kérni a menedzsmenttől, ez pedig teljesen lenullázza az önszerveződésben rejlő lehetőségeket.

Hibatűrés és tanulásra szánt idő

Gyakran előfordul, hogy a menedzsment önszerveződőnek deklarál egy csapatot és az első adódó alkalommal amikor hibát vétenek átveszi az irányítást a szituáció felett. Ha ez bekövetkezik az önszerveződésre törekvő kísérlet véget is ér. Ezután nagyon sok idő és erőfeszítés szükséges, hogy a csapat elhiggye a menedzsmentnek az eltökéltségét az önszerveződés engedélyezését és támogatását illetően.

Kihívás, nem frusztrálás

A csapat adminisztratív vagy funkcionális menedzserének érzékenynek kell lennie a csapat korlátait illetően, és ennek megfelelően alakítani az elvárásokat illetve a határokat. Mindezt oly módon, hogy a csapattagok kihívásnak tekintsék az elvárásokat ne pedig frusztrálónak. Azaz nem többet kívánni tőlük mint a legtöbb munka, amit kezelni is tudnak. Ez az alapja egy önszerveződés végső soron pedig egy projekt illetve az organizáció érettségének is.
 

Forrás

2 komment

Címkék: team agile self organize

A bejegyzés trackback címe:

http://agilitas.blog.hu/api/trackback/id/tr312006287

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

akocsis · http://akocsis.blog.hu 2011.02.02. 17:25:00

Egy kérdés a témához: a csapatra ható külső tényezők milyen hatással vannak az önszervező csapatra?

Általában a programozók elég jól elvannak magukban menedzser nélkül, a munka is halad, de amikor "külső behatás" éri a csapat, pl. dühös felhasználók, nehéz ügyfelek vagy fafejű rendszergazda, akkor ott megáll a tudomány. Ezzel párhuzamosan a csapatnak is képesnek kell lennie hatást kifejteni a környezetére, bizonyos problémák nem oldhatók meg másképp.

Másrészt mi a teendő akkor, ha a csapatba olyan emberek kerülnek, akiknek a saját érdekeik fontosabbak a csapaténál ?

Ps. a forrás nem elérhető

kulcsár bence 2011.02.08. 23:26:01

A kérdés jó. Először is tisztázni kell, hogy a csapat agilis csapat-e. A mi esetünkben igen, ami részben meggkönnyíti a válaszadást. Nézzük meg, hogy az általad említett külső tényezők miként helyeződnek agilis környezetbe, annak szabályszerűségeit is figyelembe véve:

0., Menedzser nélkül

Scrum-ban nincs ProjectManager, helyette van ScrumMaster és ProductOwner. Ezek közül sarkítva a ScrumMaster a módszer betartásáért és akadály elhárításért felel, míg a ProductOwner az ügyfél kapcsolattartásért és a specifikációért. Nagyvállalati környezetben természetesen lehet felettük ProgramManager, LineManager esetleg egyéb Managerek is. A módszertani manager (ScrumMaster) és a kapcsolattartó/specifikációs manager (ProductOwner) folyamatosan jelen van az agilis önszervező csapat életében. Találkozásuk a csapattal az esetlegességen túl ceremoniálisan rögzitett (DailyScrum, Demo, Retrospective, SprintPlanning).

1., Dühös felhasználók, nehéz ügyfelek

Egy általános scrum team esetében a felhasználók/ügyfelek közvetlenül nem találkoznak a csapattal, kivéve ha hivatalosak a Demo-ra ami kontrollált esemény. Egyéb esetekben a változtatási kérlem vagy új igény a ProductOwner és/vagy a StakeHolder szintjén kezelt. (nem térek ki speciális esetekre pl. agilis support team)

2., Fafejű rendszergazda

Ha a rendszergazda külső hatás, akkor jellemzően a ScrumMaster fog foglalkozni vele a csapatot akadályozó tényezőként, hiszen a csapat mint akadályt fogja azonosítani a DailyScrum-on vagy a Retrospective-en. Ha meghaladja a ScrumMaster hatáskörét eszkalálnia kell a management vagy a StakeHolder-ek felé.

Összegezve az általad felsorolt eseteket -amelyek befolyásolnák a csapat önszerveződésének sikerességét, megállapítható, hogy szerencsére a scrum elemi szabályai által kezelve vannak.

Ami az utolsó kérdést illeti, ha olyan emberek kerülnek a csapatba akik nem csapatjátékosok értelemszerűen nem fog működni szinergia. A csapat összeállításáért a ProductOwner felel, azaz az ő felelőssége, hogy maximális teljesítményű csapatot alakítson ki. Adott esetben személycserét hajtson végre.

(A link sajnos valóban nem működik a google cache még felhozza)